מאמר אורח

אם יש לכם מרפסת בדירה או בבית העסק, בוודאי שמתם לב שבקיץ היא פעילה מאוד. נעים לשבת בה, בעיקר בערב, והיא הופכת למקום התכנסות מהנה לבני הבית או ללקוחות. לעומת זאת, בחורף, בשל תנאי מזג האוויר – הגשם השוטף, הרטיבות והקור – אי אפשר לשבת בה בנינוחות ולרוב היא הופכת לשטח הפקר.

אם אתם בעלי עסק, מדובר בנוסף גם בשטח לא מנוצל עליו אתם מפסידים כסף. לכן בעלי עסקים רבים, בעיקר בעלי מסעדות או בתי קפה, אך גם מספר לא מבוטל של בעלי דירות פרטיות, מחפשים לכך פתרון. אחת האפשרויות השכיחות היא סגירת המרפסת באמצעות סוכך או פרגולה, שתי הסגירות הנפוצות ביותר כיום. כך ניתן ליהנות מכל היתרונות של המרפסת בכל השנה, גם בימים הקרים ביותר בחורף או כשלוהט והביל בקיץ.

מהם היתרונות של סגירה על ידי פרגולה?

פרגולה היא פתרון ההצללה הפופולרי ביותר. אפשר להתקין אותה במגוון גדלים ולבחור עבורה עיצובים רבים ושונים. היא מגנה מפני גשם ושמש, אך לרוב משאירה את החלל פתוח וחשוף לרוחות, כך שעל מנת לאטום אותה כליל, יש להוסיף סגירות צד וקירוי מסוגים שונים.

הפרגולה לרוב אינה זקוקה להיתרי בנייה. הודות לחוק הפרגולות שנכנס לתוקפו ב-2014, ניתן כיום לבנות פרגולה עד 50 מ"ר ללא צורך באישור. מספיקה הצהרה שלכם בלבד שיכולה להיעשות גם באופן מקוון, ובמידת הצורך גם צירוף חוות דעת של בעל מקצוע, כמו מהנדס קונסטרוקציה.

חומר הגלם הנפוץ ביותר לבניית פרגולה הוא העץ. מדובר בחומר גלם נוח לעבודה ובעל מראה נעים ומזמין. ההתקנה שלה היא חד פעמית ובסופו של דבר מתקבל מבנה קבוע ויציב, שעומד איתן.

יחד עם זאת, ככל שעובר הזמן גם לפרגולה יש בלאי ובכדי למנוע זאת, יש לתחזק אותה באופן שוטף על ידי צביעה, ליטוש, טיפול נגד מזיקים וכד'. תדירות התחזוקה משתנה בהתאם לסוג העץ ממנו היא מורכבת. יש עצים זולים יותר, כמו האורן, שזקוק לתחזוקה רבה יותר מעץ טיק בורמזי לדוגמא, שהוא עמיד בפגעי מזג האוויר וחזק יותר באופן כללי.

ומה לגבי סוכך חשמלי?

סוככים הם פתרונות הצללה נהדרים שניתן להתקינם בכל גודל רצוי, ולכן הם מתאימים לכל שטח של מרפסת, גדול כקטן. אפשר להציב ולפרוס אותם במגוון אפשרויות, באופן קבוע או נייד, ולהתקין להם פתיחה ידנית או אוטומטית, בהתאם לצורך.

סוג הסוכך הפופולרי ביותר הוא סוכך הזרועות. מדובר בסוכך, ידני או חשמלי, בעל שתי זרועות אל-חלד עליהן נמתח בד איכותי, עמיד וחזק שניתן לקיפול. לסוכך הזרועות יכולת הצללה מצוינת, כיוון שהוא מאפשר לכוון את זווית ההצללה בהתאם לצורך ולשימוש.

היתרון המרכזי של הסוכך הוא התאמתו הגמישה לכל עונות השנה, כך שבחורף ניתן לסגור אותו באופן הרמטי, ואילו בקיץ או בימי שמש חמימים במיוחד במהלך השנה, אפשר לפתוח אותו וליהנות מבריזה נעימה ומשמש מלטפת. התאמת הסוכך מתבצעת כיום בקלות וביעילות, ממש בלחיצת כפתור, באמצעות מערכת חשמלית המופעלת על ידי שלט.

שני יתרונות נוספים של הסוכך הם אפשרויות העיצוב המגוונות שלו וטווח המחירים הרחב. ניתן למצוא כיום סוככים בשלל צבעים ומרקמים, בדים או כל חומר אחר. הבחירה בין כל הסוגים היא כמעט בלתי אפשרית, לכן צריך לדייק את השימושים המיועדים לסוכך. כך תגדירו למעשה גם את העלות שלו. לבעלי עסק הסוכך מהווה יתרון נוסף כיוון שהסוכך יכול לשמש למיתוג וניתן להדפיס עליו גרפיקה, כגון הלוגו ו /  או את הסלוגן של בית העסק שלכם.

החסרונות של הסוכך מתבטאים בתחזוקה השוטפת שלו ובכך שהוא פחות עמיד מהפרגולה וכן מהעובדה שלחלק מסוגי הסוככים נדרשים אישורים של הרשות המקומית ולעיתים גם תוספת תשלום בארנונה.

ומילה לסיום. לא משנה אם תבחרו בפרגולת עץ או בסוכך חשמלי לסגירה של המרפסת שלכם, כיוון שבכל מקרה תרוויחו. לא רק שתוכלו ליהנות מהמרפסת בכל ימות השנה, סביר להניח שגם עלויות החשמל שלכם תרדנה. ההצללה שמספקים הפרגולה והסוכך מגנה מפני קור וחום ויוצרת הפרדה בין החוץ לפנים, וכך נשמר בתוך המבנה אקלים נעים.

מאמר אורח מטעם אתר טוב תודה המציג השוואת מחירי שירותים של התקנת פרגולות עץ וסוככים